How to translate text

  1. Select the text you want to translate.
  2. Choose 'Vertalen'.
  3. Select the language you prefer.
  4. You can read and/or listen to the translated text. This text is generated by Google.

Versterking van de positie van Noordwest-Friesland in volle gang

vrijdag 7 maart

Het Sociaaleconomisch Actieprogramma II (SEAP II) is in 2024 van start gegaan als zelfstandig deelprogramma van de Regio Deal Noardwest-Fryslân. Het doel is de sociaaleconomische positie van Noordwest-Friesland te versterken door in te zetten op innovatie, ondernemerschap, onderwijs, arbeidsmarkt en regiomarketing. De financiering vanuit de Regio Deal heeft geleid tot een bredere aanpak en professionalisering van de organisatie.

Innovatie en ondernemerschap

De inzet van kennismakelaars en innovatietafels heeft geleid tot concrete projecten, zoals duurzame gewasbescherming en bodemvitaliteit. Het Ondernemers- en mentorprogramma heeft 55 ondernemers ondersteund via miniMasters en een startersprogramma. 

Onderwijs en arbeidsmarkt

Het onderwijsprogramma 'Leren en werken in je eigen regio' leidt jongeren en andere werkzoekenden door activiteiten naar een baan in de eigen regio. Er is gestart met de opzet van een regionale vacaturebank en versterking van het techniek-, groen- en maritiem onderwijs. Daarnaast zijn werkcarrousels ontwikkeld om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter te matchen. 

Duurzaamheid en regiomarketing

Bedrijventerreinen in de regio worden actief verduurzaamd, waarbij in 2024 op zeven terreinen gesprekken met ondernemers zijn gevoerd over onder meer collectieve energieoplossingen. Noordwest-Friesland positioneert zich steeds sterker als aantrekkelijke regio om te wonen, werken en ondernemen.

Communicatie en naamsbekendheid

Het Sociaal Economisch Actieprogramma (SEAP), met de werknaam ‘Het Goud van Noordwest’, heeft in 2024 de naamsbekendheid vergroot via verschillende kanalen. Om het programma breder onder de aandacht te brengen is onder andere een videoreportage gemaakt en is de profilering versterkt met signing, drukwerk en andere communicatiemiddelen. Vooral de ‘24- karaatsverhalen’ over ondernemers blijken succesvol in het genereren van meer volgers op sociale media. 

Vooruitblik 2025

In 2025 wordt ingezet op verdere uitvoering en opschaling van lopende projecten, versterking van samenwerking met ondernemers en onderwijsinstellingen en uitbreiding van regiomarketingactiviteiten. Er wordt een bredere implementatie van verduurzaming en innovatie verwacht, met blijvende focus op economische en sociale groei in Noordwest-Friesland.

Regiomarketing gaat om het positioneren van Noordwest-Friesland als aantrekkelijke regio voor wonen, werken en ondernemen. In 2024 is daarom aansluiting gezocht bij de Friese merkpositionering en een werkgroep opgezet voor verdere uitwerking in 2025. 

Financiën 

Voor de uitvoering van het eerste jaar van de planperiode SEAP II is een budget van circa € 872.000,- beschikbaar voor het volledige programma. Tot 1 januari 2025 is hiervan circa € 580.000,- besteed, onder meer aan kennisdeling, ondernemersondersteuning en verduurzamingsprojecten. Het achterblijven van de uitgaven ten opzichte van het budget wordt het komende jaar ingehaald, omdat telkens meer activiteiten binnen de businesscases van plan naar uitvoering worden gebracht. In bijlage 2 van het volledige plan treft u een overzicht aan van de begroting en de resultaten 

Meer weten? Kijk ook eens op de website van Het Goud van Noordwest.