Digitaal nachtregister en toeristenbelasting per 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 wordt er toeristenbelasting ingevoerd in de gemeente Waadhoeke. De gemeente is de laatste Friese gemeente die nog geen toeristenbelasting heeft. Toeristen betalen vanaf 1 januari een nog te bepalen bedrag per persoon per nacht. Ook watertoeristen gaan betalen.

De opbrengsten van de toeristenbelasting worden gebruikt om uitvoering te geven aan bestaande recreatie en toerisme ambities. Hierbij kan je denken aan het verbeteren en ontwikkelen van routes, informatiepunten, versterken van Franeker als toeristische trekker en de recreatieve beleving in onze gemeente.

Je hebt een hotel, bed & breakfast, camping, camperplekken, recreatiepark of andere logiesaccomodatie waar personen tegen betaling overnachten. Als deze personen niet bij de gemeente Waadhoeke staan ingeschreven, moeten zij aan jou toeristenbelasting betalen. Je berekent deze belasting door aan de gasten en draagt deze aan het einde van het jaar af aan de gemeente.

Iedereen die tegen betaling nachtverblijf aanbiedt aan personen die niet zijn ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van gemeente Waadhoeke, moet een nachtregister bijhouden. Bijvoorbeeld een hotel, bed & breakfast, camping, recreatiepark, camperplekken of een Woonruimte voor arbeidsmigranten.

Het doel van een nachtregister is dat hulpdiensten beter hun werk kunnen doen bij een calamiteit. Om hun werk goed te kunnen doen, is het belangrijk dat er inzicht kan worden gegeven in het aantal personen dat een accommodatie verblijft. Ook om deze reden is in artikel 438 van het Wetboek van Strafrecht vastgelegd dat verblijfsaanbieders een nachtregister moeten bijhouden. Daarnaast wordt het register gebruikt voor de berekening van de toeristenbelasting en worden bepaalde gegevens gebruikt voor statistiek en onderzoek.

Je kunt hiervoor gebruik maken van het Digitaal Nachtregister Waadhoeke. Wat moet vanaf 1 januari 2025 in het register staan:

  • Naam en woonplaats van de hoofdgast
  • Dag van aankomst
  • Dag van vertrek
  • Aantal overnachtingen
  • Welke identiteitsbewijs de gast heeft laten zien
  • Komt de gast in aanmerking voor toeristenbelasting ja/nee

Waarom wil de gemeente een Digitaal Nachtregister?

We willen graag meer inzicht in het toerisme van Waadhoeke. Bijvoorbeeld: hoeveel toeristen bezoeken jaarlijks onze gemeente? Waar komen ze vandaan? Hoe lang blijven ze hier gemiddeld? Het Digitaal Nachtregister geeft antwoord op deze en andere vragen. Je bent vanuit de wet verplicht om een nachtregister bij te houden. Door het Digitaal Nachtregister in te voeren maakt iedereen gebruik van hetzelfde systeem en wordt het doorgeven en verzamelen van de gegevens makkelijker.

Hoe komt het met niet-geregistreerde overnachtingsplekken?

Iedereen die een slaapplaats aanbiedt tegen betaling moet een Digitaal Nachtregister bijhouden en toeristenbelasting vragen. Dit geldt ook voor Vrienden op de fiets, verhuur via Arbnb of andere vormen van particuliere verhuur.

Reserveringen komen binnen via een boekingssysteem zoals booking.com, natuurhuisjes.nl, novasol, airbnb etc. hierdoor zijn de persoonsgegevens van de gasten niet bekend. Registreren van de gasten is daardoor onmogelijk. Je bent vanuit de wet verplicht om een nachtregister bij te houden. Je moet deze gegevens dus opvragen bij de gasten die bij je verblijven. Bijvoorbeeld door het sturen van een e-mail of het vragen van de gegevens bij de check-in.

Wat als ik zelf verblijf in mijn vakantiewoning?

Je moet alleen toeristenbelasting afdragen als je jouw vakantiewoning verhuurt aan toeristen. Je hoeft alleen het digitaal nachtregister in te vullen als je de vakantiewoning verhuurt aan toeristen/arbeiders. Als je alleen de vakantiewoning voor jezelf gebruikt hoef je het digitaal nachtregister niet in te vullen.

Wat zijn de kosten voor de logiesverstrekker?

Het gebruik van het Digitaal Nachtregister is gratis. Het kost alleen tijd om de gegevens in te voeren. 

Welke gegevens vraagt de gemeente?

De gemeente vraagt alleen gegevens van de hoofdboeker, dus 1 persoon per reservering. De volgende gegevens vraag je op:

  • Naam
  • Woonplaats
  • Incheckdatum
  • Uitcheckdatum
  • Aantal overnachtingen
  • Aantal personen
  • Wel/niet toeristenbelasting
  • Welk soort identiteitsbewijs laat de gast zien

De gemeente vraag niet meer dan deze gegevens.

Waarom is het eigenlijk verplicht om het register in te vullen?

Voor de veiligheid bij calamiteiten. In een nachtregister staat wie er bij je overnacht en wanneer. Dat is belangrijk voor bijvoorbeeld de brandweer als er brand uitbreekt en voor andere hulpdiensten.

Als ik alle gegevens al in een boekingssysteem hebt staan, moet ik het dan ook nog in het nachtregister bijhouden?

Uiteindelijk moeten alle gegevens in het nachtregister komen te staan. We zijn aan het uitzoeken of we systemen kunnen koppelen en/of excel uidraaien van een systeem kunnen oploaden in het digitaal nachtregister.

Er is 1 hoofdverblijf waar bezoekers komen en gaan, hoe moet ik dan een nachtregister bijhouden?

Het bijhouden van een nachtregister is wettelijk verplicht. Extra gasten moeten zich altijd melden bij jou als logiesverstrekker. In het geval van bijvoorbeeld een brand moet het duidelijk zijn wie in het gebouw verblijft. Als de hoofdboeker van een gezelschap niet wisselt hoeven niet alle gegevens te worden gevraagd, alleen het aantal personen.

Is het mogelijk om vanaf een eigen boekingssysteem een lijst te uploaden in het Digitaal Nachtregister?

Ja dit is mogelijk als de opmaak van het Excel document overeenkomt met de opmaak van het Digitaal Nachtregister.

Wie kan er bij de persoonsgegevens in het Digitaal Nachtregister?

Alleen de burgemeester kan de persoonsgegevens opvragen (naam, woonplaats). Overige niet-persoonsgegevens zoals aankomstdatum, verblijfduur, aantal personen kunnen worden opgevraagd door de gemeente.

Wat doet de gemeente met de cijfers van het CBS?

De cijfers vanuit het CBS geven niet een sluitend beeld over de toeristische sector. De cijfers wijken af van de werkelijkheid.

Wat wordt het tarief per nacht per persoon?

Het tarief voor toeristenbelasting is nog niet officieel vastgesteld. Waarschijnlijk starten we met een bedrag van € 1,- .

Wat doet de gemeente met de inkomsten van toeristenbelasting?

We willen de inkomsten van toeristenbelasting gebruiken om toerisme en recreatie in Waadhoeke te ondersteunen. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van vaarroutes, ontwikkelen van kaarten/plattegronden, ontwikkelen van Toeristische Overstap Punten, extra voorzieningen en attracties voor toeristen/recreanten, ontwikkelen van wandel- en fietsroutes, paden etc.

Wat levert de toeristenbelasting de gemeente jaarlijks op?

Dat weten we nog niet precies. We hebben wel een schatting gemaakt van rond de € 135.000 per jaar.

Wat als ik zelf verblijf in mijn vakantiewoning?

Je moet alleen toeristenbelasting afdragen als je jouw vakantiewoning verhuurt aan toeristen. Als je alleen de vakantiewoning voor jezelf gebruikt hoef je dus geen toeristenbelasting te betalen.

Kan de afdracht toeristenbelasting ook maandelijks in plaats van jaarlijks?

Voor nu is het jaarlijks. We bekijken continu hoe we het proces kunnen verbeteren. Als maandelijkse afdracht mogelijk is dan laten wij dit aan je weten.

Boekingssystemen hebben afwijkende leeftijdscategorieën (12+ en 18+), waarom dan een leeftijdsgrens van 16 jaar voor toeristenbelasting??

De boekingssites moeten hierin ondersteunen. Doen ze dit niet, dan is het automatisch uitlezen van leeftijden voor de toeristenbelasting niet mogelijk. Bij het inchecken moet je dan de benodigde gegevens opvragen en doorgeven.

Heb je nog vragen over de informatiebijeenkomst, of heb je liever telefonisch contact? Neem dan contact op met Nynke Nicolai – 06 22 08 03 61 of n.nicolai@waadhoeke.nl.